ŠPICBERKY

Mapa cesty z Longyearbyenu do Barentsburku  – možnost stažení v plném rozlišení

https://data.npolar.no/maps                                 – velmi precizně zpracované mapy Špicberk online

Červená = cesta z Longyearbyenu do Barentsburgu (68km), modrá = cesta zpět do Longyearbyenu (52km). Body značí místa noclehu
První noc v parku u letiště v Oslu. Cca 20°C přes noc, takže paráda
Letiště v Tromsø. Stromy mizí...
Špicberky z letadla. Kameny, led a zima
Místní architektura
Zátiší kostelu s buldozerem
Věž lanovky na svážení uhlí
Ulice k ledovci Longyearbreen
Čas nasadit kulichy a vzhůru do kopců
Škrábeme se s místním industriálním památkám. Pod námi kostel se školkou a našimi maskovanými stany
Budova staré uhelné lanovky
Detail části lanovky, vše kupodivu v zachovalém stavu
Zpod budovy uhlené lanovky
Bůh dal, Bůh vzal. Chybějící most po jarním tání
Důl Santa Clause nad Longyearbyenem
Budova univerzity a muzea, Longyearbyen
Pohled na Longyearbyen od části lanovky
Budova uhelné lanovky, asi nejúžasnější barák v celém městě :)
Totéž z blízka
Přístav pro nakládku uhlí
Kontejnerová architektura požárního cvičiště
Přístav plný uhlí...
Požární cvičiště zblízka
Jedna úhledná otočka pro fotografa
Na střelnici se pokoušíme rozstřílet vše, jen ne terče
A té munice co vystřílíme :)
Stoupáme nad Longyearbyen k výzkumné stanici. Spousta golfových míčků okolo
Mnohé vás varují, abyste se nepřibližovali...prý nebezpečné záření
Takže je hezky prozkoumáme
Mimo zpevněné cesty to jde pomalu, kameny jsou zrádné
Narážíme na průrvy, které se jen stěží obcházejí
Pauza na focení a protažení zad (cca 20kg na osobu, puškař o 4kg více)
První ponorka :)
První noc mimo město, první hlídka, první drkotání zubů ze spaní. Ponožky na holích slouží jako protomedvědí opatření
Minisoby na procházce
Statný vůdce stáda. Výška v kohoutku 80 cm
Stoupáme do prvního sedla
Suťovisko není zrovna příjemné, ale dobře schůdné
Výhledy ale stojí za to. Vydáváme se po hřebeni dál
Až někam za to sněžné pole a ještě dál
Všude kolem se válejí listy třetihorních stromů
Přestávka pro vyslání průzkumníka
Ospalý oslý spolucestovatel, těšíc se na "odpočinkový den"
Všudypřítomné vzorky z geologických vrtů
První skutečné prodění strrrašně studeného potoka
Přestávka na oběd v údolí Colesdalen (při cestě zpět přejmenováno na Sandálen...)
Do téhle chvíle jsme si brození víceméně užívali, pak nastalo brodící peklo
Foťák vytahuju až na druhé straně ještě s omrzlýma nohama
Přešli jsme naštěstí všichni
Ti co nemají gumáky, tak brodí. Já mezitím ochutnávám píchavku
Zátoka Colesbukta, bordel kam se podíváš
Taková romantická s medvědem
U jedné norské chaty se dozvídáme, že to máme k noclehu ještě pěkný kus daleko
Jižní cíp Colesbukty od ruské chaty
Zatápíme si naplaveným dřevem a sušíme boty
Po třech nocích na mrazu prostě bájo :)
...až na ten odér (cca 500 oftů)
Sbohem chatičko, jdeme dál
Věrka se ujímá emancipace a je na svou roli ozbrojeného doprovodu hrdá
Po cestě se dá najít ledasco...
Začátek Barentsburgu. Je zde znát ruský přístup k práci
Světelné návěstidlo, součást letiště
Vrtulníkové letiště v Baretsburgu
Turista na vejletě :)
Barentsburg
Na cestě pro chleba
Druhý nejsevernější Lenin na planetě
A vesele se tu staví dál
Lenka si běží pro jednu turistickou :)
Instalace nejmodernější ruské výpočetní techniky
Dostáváme od neznámého místního občana chléb. Tímto mu ještě jednou děkujeme :)
Konverzace s Rumunskou socioložkou. Jediným to ubytovaným turistou v Barentsburgu
Průmyslová zóna Barentsburgu
Další chata by měla být za jeřábem, tedy doufáme
Polední pohled na Barentsburg a jeho nezapomenutelný ležák "Krasnyj medvěd"
Špatná údržba :)
Místní zpracování odpadu: Co hoří spálit, co nehoří zahrabat
Agent, sledující nás až daleko za město
Závod na zpracování odpadu podruhé
Zbytky elektrárny dolu...asi by byl drobný problém ji znovu zprovoznit
Večeře u zátoky Grønfjorden
Uhlí kam se podíváš...
Chata děravá jak řešeto, ale kamna topí dobře
Opravdu pořádný stoupák nad Barentsburgem. Až se části výpravy rozklepaly pastelky strachy
Ale vylezli jsme
Takže odměna za úspěšný výstup
Tohohle opeřence jsme pojmenovali "papuchálek"  a opravdu nevíme, co to je zač :)
Klesáme do údolí Holiendardalen
Potkáváme zbytky několika chat pro geology. Všechny rozmetané výbuchem
Vzorky ještě uložené v bednách
Lopaty a kladky i sto metrů daleko
Hledáme schůdné koryto potoka
Noc byla mrazivá a deštivá, ale ráno nám to vynahrazuje
Přecházíme plošinu Vestalaksla a hledáme cestu do zátoky Colesbukta
Jediný schůdný brod z výšky náhodní plošiny
Sestupujeme nejprve korytem potoka, ale kvůli vodopádu se přesouváme na suťoviska
Před brodem. Ale nikomu se do ledové vody nechce
Důvod na přejmenování na "Sandálen". Úžasně žravé bahno pohltilo Karlovy pantofle
Poslední část šli všichni do trenek
Opuštěný ruský závod na zpracování uhlí
Zbytky mola a nakládací plošiny
Plošina na pozadí blížící se bouřky
Pěkně v teplíčku Rusanovy chaty...taktéž děkujeme
Půnoční "tma"
Místní elektrárna rovněž rozmetána výbuchem
Jeřáb stále čeká u mola
Potopená nákladní loď. V pozadí turistická plachetnice
A my :)
Po noční fujavici se na vrcholcích hor objevuje první sníh
Takové to ateliérové focení :)
Domy jako nové, včetně vybavení...jen opuštěné
A jdeme na prohlídku závodu
Vše cenné je pryč, ale domy drží dál
Pohled na zasněžený Vesuv a zátoku Sandálen (Colesbukta)
Zapadající slunce nad ruskou chatou
Zbytky kryté dráhy k dolům v Grumantbyenu
Tam, kde se sesouvá sníh chybí jak krytu, tak i kolejí
A stavba je to opravdu dloooouhá
Dekonstrukce jako vyšitá :)
Vracíme se z průzkumu
Mosty železnice vypadají jako v posledním tažení. Některé chybí
Puška po čištění
Tady už kryt dráhy chybí úplně
Zastavujeme se u tunelu. Chceme projít skrz, ale tunel je zasypaný...takže se drápeme nahoru
Doly v Grumantbyenu (ten malý domeček vlevo dole)
Chystáme se na přechod posledního sedla. Začíná sněžit (konec srpna)
Kameny kloužou jako namydlené. Přestávka před závěrečným výstupem
Už už už
Čekám na Věrku těsně před sedlem
V sedle stavíme prvního sněhuláka a míříme z téhle fujavice pryč
Cesta dolu jde příjemně korytem potoka. Bez brodění :)
Slunce nad horami
Touto cestou jsme šli do Barentsburgu
Asi nejlepší název pro loď, pro zmatení nepřítele "KYSTVAKT"
Nepříjemně dlouhá silnice do Longyearbyenu
Kystvakt podruhé
Přístavní koláž
Budova uhelné lanovky v Longyearbyenu z druhé strany
Uhelná lanovka po odpoledním dešti
"Stanový tábor" Longyearbyen
Při čekání na sprchu sledujeme místní dopravní ruch
SAS - scandinavian airlines
A hurá domů, do Prahy, do lékárny, do pr... to byla zima